Wat zegt de Bijbel over opkomen voor het kwetsbare leven?

In de Bijbel zien we een grote strijd om de kleinsten. Zowel voor de geboorte als na de geboorte. En tegelijkertijd zien we dat God waarde toekent aan het ongeborene, hoe klein het ook is.

In Jeremia 1 vers 5 zegt de Heere tegen Jeremia: “Voordat Ik u in de moederschoot vormde, heb Ik u gekend”. God kende Jeremia (en ons) al voordat we gevormd werden in de baarmoeder. De hele wereld roept dat het nog niets voorstelt terwijl de Heere ons al voor de geboorte van grote waarde acht! Het vers in Jeremia 1 vers 5 gaat nog verder waar God zegt: “voordat u uit de baarmoeder naar buiten kwam, heb Ik u geheiligd”. Wat een schril contrast met de voorstanders van abortus tot aan de geboorte, ook in Nederland gaan die stemmen op.


Psalm 139
De pro-abortus beweging spreekt graag over een ‘klompje cellen’ en grijpt dat aan om te zeggen dat het geen enkele waarde heeft. Daardoor zou het geen probleem zijn om dit ‘klompje cellen’ te doden. Hoe anders spreekt de Bijbel over die fase van het leven.
In vers 16 van psalm 139 lezen we: “Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien”. God heeft vanaf het begin oog voor ons! We worden door Hem gezien!


Sifra en Pua
In Exodus 1 lezen we dat het volk Israël het niet gemakkelijk had. En ondanks de steeds groter wordende druk die op hen werd uitgeoefend, groeide het volk Israël in menigte tot ongenoegen van de nieuwe Faraö. Hij gebood daarom de vroedvrouwen Sifra en Pua om de pas geboren jongetjes in de Nijl te werpen. We lezen echter in vers 17: “De vroedvrouwen vreesden echter God en deden niet wat de koning van Egypte tot hen gesproken had, maar lieten de jongetjes in leven”. Ze deden precies wat Salomo later in Spreuken 24 vers 11 opschreef: “’Red degenen die ter dood gegrepen zijn, want zij wankelen ter doding zo gij u onthoudt” Wanneer Sifra en Pua niet zo hadden gehandeld, dan hadden vele joodse jongetjes in de Nijl een gruwelijke dood gevonden. Immers hier leven krokodillen die de jongetjes na hun geboorte zouden hebben verscheurd. In onze Nederlandse samenleving worden zowel jongetjes als meisjes al ver voor de geboorte in de baarmoeder verscheurd door abortus. Letterlijk en figuurlijk vanaf twaalf weken zwangerschap worden kinderen in stukken geknipt voordat ze uit de baarmoeder worden gehaald.


Mozes
In Exodus 2 lezen we over de geboorte van Mozes. Wat waren Amram en Jochebed bevreesd voor het leven van hun zoontje. Zo bevreesd dat hij ontdekt zou worden dat ze een uitweg zochten door een biezenmandje te vlechten en daar hun pasgeboren kindje in te leggen. Het biezenmandje werd vervolgens in de nijl gelegd waar de dochter van Faraö zich dagelijks ging baden. Mirjam, zijn oudere zus hield de wacht. Bijbels gezien is zij de eerste waker over het leven van een klein kindje. Als deze waker er niet had gestaan, wat had dan de mogelijke toekomst van dit kindje kunnen zijn?
De wakers van Kies Leven staan met grote regelmaat bij verschillende abortuscentra. Zij willen de stem zijn van het stemmeloze kind wat niets gevraagd wordt. Het kind wat geen keuze heeft, waar over wordt besloten. De stem van het kindje is door de abortuslobby ontnomen. Spreuken 24 vers 11 geldt ook voor onze wakers. En tegelijkertijd doen zij een handreiking naar de moeders die ongewenst zwanger zijn. Vaak zien die moeders alleen die problemen die er kunnen komen wanneer het kind wordt geboren. Als het kindje dan is geaborteerd lijkt het of alle problemen ineens zijn opgelost. De wakers willen meezoeken naar een oplossing voor de problemen.


Abortus als groot geheim
Onlangs sprak ik een vrouw die als tiener zwanger raakte. Haar ouders weten nog steeds van niets. Haar vriend zag een abortus als de enige uitweg uit de problemen, niemand mocht het weten. De abortus werd met ongeveer zeventien weken zwangerschap uitgevoerd. Hierna begonnen juist de problemen. De dominee sprak elke zondag over God, een toornig God die de zonden straft. Vijfentwintig jaar lang heeft ze zich met regelmaat savonds in slaap gehuild. ‘Ik ben een moordenaar’. Zo bang voor de veroordeling van wat mensen zeggen.


Genade
Enkele jaren geleden mocht ze zien op Gods Genade, zien op Zijn offer aan het kruis, zien op de vergeving van de moordenaar die naast de Zaligmaker hing. Inmiddels ook haar Zaligmaker. Ik mocht met haar spreken over de geschiedenis van de overspelige vrouw (Johannes 8). De vrouw bleef staan toen al haar beschuldigers weg waren gelopen. Daarmee beleed zij dat ze schuldig stond voor de Heere. En Jezus veroordeelde haar ook niet, Hij schold haar vrij van de schuld. Ze mocht opnieuw beginnen. Bij de Heere is vergeving, zelfs voor het doden van je eigen kindje! Wat een troost en wat een genezing van pijn.


Wilt u mee bidden voor al die vrouwen die nu ongewenst zwanger zijn? Voor al die vrouwen die een abortus hebben gehad en nu misschien met een geheim rondlopen. En voor al de wakers die week in, week uit bij de klinieken staan met een Bijbelse opdracht?!
Kees van Helden
Coördinator vereniging Kies Leven